Saturday, March 17, 2012

Apa Itu FCU ??


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Ramai di kalangan pengguna FZ150i bertanya mengenai FCU keluaran FSR Tech. Apa tujuan sebenar FCU dan bermacam-macam lagi soalan dan jawapan mengenai FCU admin akan kongsikan di posting ini. Jemputlah baca sampai habis.


FCU - Frequently Asked Questions

1) Saya kurang faham… terangkan secara sangat ringkas kebaikan memasang FCU?      -Untuk FZ150i blok standard: Power naik, acceleration naik, top speed naik, minyak jimat. Untuk FZ150i blok besar: Power naik, acceleration naik, throttle response jadi smooth, enjin tak overheat.Jumlah peningkatan berbeza mengikut moto individu.

2) FCU ni boleh meningkatkan kuasa sebanyak 10% dan menjimatkan petrol sebanyak 10% untuk moto standard. Ada banyak produk lain yang menjanjikan lebih dengan harga kurang. Kenapa saya nak beli FCU?                                                                                                    
 -We pride ourselves in being an engineering driven company, not a sales or marketing driven company! Memang benar, ada produk lain yang menjanjikan lebih. Tetapi adakah janji itu ditepati? Di mana graf dyno test “performance product” ini? FSR Technology hanya menjanjikan hasil yg boleh diukur secara objectif dan disahkan oleh sesiapa sahaja.                                                  
       

3) Adakah top speed saya akan bertambah apabila memasang FCU? Berapa banyak boleh naik? Jika top speed anda dicapai sebelum RPM cutoff, biasanya ia akan bertambah tanpa modifikasi lain. Jika top speed dicapai di RPM cutoff (sebenarnya 10k tapi biasanya meter standard menunjukkan 10.5-11k), sila adjust saiz sproket setelah memasang FCU untuk menambahkan lagi top speed. Jumlah kenaikan top speed ini bergantung kepada banyak faktor dan berbeza mengikut setiap motor. Peningkatan top speed sebanyak 20km/h pernah dilaporkan oleh pelanggan kami.

4) Berapa banyak penjimatan petrol apabila menggunakan FCU?  
Penjimatan dalam 5-10% di “full throttle” adalah biasa untuk motor standard. Ada yang mendapat penjimatan  lebih, terutamanya pelanggan kami yang menggunakan ekzos bukan standard. 

5) Bila pasang FCU ni masih ada RPM cutoff/limiter ke? FCU ni menambahkan power tanpa menghilangkan cutoff. Bila dah pasang FCU & senang sangat sampai ke cutoff, boleh adjust saiz sproket untuk mendapat top speed lebih. Cutoff tetap ada supaya keselamatan enjin tetap terpelihara.

6) Bagaimana pulak boleh jimat minyak 10% & power naik 10% sekaligus untuk FZ150i standard? Bukan ke nak tambah power mesti tambah minyak? 
Fahaman ini salah. Kuasa enjin akan menurun apabila minyak terlebih ataupun terkurang daripada jumlah optimum. FCU mengoptimumkan penggunaan minyak di FZ150i standard, ini sekaligus menambah kuasa dan menjimatkan minyak. Ini terbukti dengan graf dyno & juga review daripada pengguna kami (200+ on the road)  

7) Selepas pemasangan FCU, boleh terus lenjan ke? Ada waktu pantang? 
Tidak ada apa-apa waktu pantang, break-in dan sebagainya. Kenaikan kuasa dan penjimatan minyak adalah serta merta setelah tuning FCU anda. Silakan melenjan sepuas hati.  

8) Adakah FCU selamat untuk moto kesayangan saya? Ada kesan negatif daripada pemasangan FCU ini?  
Tidak ada kesan negatif kepada motor kesayangan anda apabila tuning dilakukan dengan betul. Sebaik-baiknya tuning dilakukan di atas dyno.

9) Moto saya pakai blok besar, 62mm. Adakah FCU sesuai dipasang di moto saya? Kalau dah pakai blok besar tu… WAJIB pasang FCU untuk setting minyak dengan betul supaya tidak overheat. Jangan tunggu sampai blok anda sudah bocor/tercalar! Power juga akan naik dan respons throttle akan lebih sedap kerana setting minyak yang betul.  

10) Saya baru pasang blok besar, boleh terus pasang FCU? Kami sarankan supaya FCU dipasang secepat mungkin untuk mengelakkan daripada masalah kekurangan minyak & blok overheating/tercalar. Kami akan membuat basic setting untuk menambahkan minyak, dan tuning penuh akan dibuat selepas habis pantang.

11) Moto saya menggunakan ekzos bukan standard. Adakah saya patut memasang FCU? 
Memang mesti pasang! Ekzos bukan standard biasanya akan menyebabkan setting minyak tidak optimum. Sebagai contoh, ekzos free-flow/tiada silencer biasanya akan menyebabkan kekurangan minyak di RPM tengah dan kelebihan minyak yang banyak di RPM tinggi. Akibatnya kuasa sebenar ekzos itu tidak dapat diserlahkan. FCU dapat mengatasi masalah ini.

12) Adakah FCU boleh digunakan di moto yang pasang Voltage Stabilizer (VS)?  
Boleh, tidak ada masalah.   

13) Moto saya baru keluar kedai, boleh saya pasang FCU? 
Kami sarankan FCU dipasang selepas 2000km untuk moto baru.

14) Berapa lama untuk pasang & tuning FCU? 
Pasang & tuning biasanya siap dalam 1 jam.

15) Perlukah saya pasang FCU kalau saya dah pasang Racing Kit yang mahal tu? (ECU racing, camshaft racing, exhaust) 
Ya, FCU memang diperlukan dalam kes ini. Kami mendapati bahawa setting minyak ECU racing kit ini kurang sesuai untuk camshaft dan exhaust racing yang dijual bersama. FCU dapat membetulkan setting minyak dan menyerlahkan kuasa sebenar Racing Kit ini.

16) Kalau saya pasang FCU boleh dapat 180km/h dalam keadaan tegak? 
Sudah tentu boleh kalau ada angin 100km/h dari arah belakang!

Info dari : http://fsrtech.com/fcu/faq

Komen admin FOG:

Pada pandangan peribadi kami, tidak salah untuk mencuba sesuatu produk yang dapat meningkatkan  prestasi jentera anda walaupun hanya 5-15%. Apabila prestasi motor meningkat, sudah tentu kepuasan diri turut meningkat. Tetapi perlu diingatkan, pemasangan FCU tidak akan menyebabkan motor anda boleh bergerak selaju superbike atau prestasi meningkat seperti sebuah superbike.Akan tetapi, apa yang penting, sokonglah produk buatan Malaysia. Wasalam.

10 comments:

  1. mana nk dpt fcu ni + siap pasang.kos?

    ReplyDelete
  2. Jawapan no 16 memang terbaik. Hahahaha

    ReplyDelete
  3. asslmlkm bang..sye nk tnye..klau sye bli kit ni..n sye nk plug-in sndri..ad dsrtekn manual die x?
    bkn ape..sye un nk bljr gak cm ne nk set mto2 yg kai F.I. ni..

    ReplyDelete
  4. Jika berminat, bgaimna nak mendapatkan nya.

    ReplyDelete
  5. Berpa ye harga biasa fcu ngan psang skali?

    ReplyDelete
  6. yup. .berapa harga siap pasang dan kat mana kedai nya. .

    ReplyDelete
  7. yup. .berapa harga siap pasang dan kat mana kedai nya. .

    ReplyDelete
  8. salam admin..ni utk fz version lama ka cm ni admin ? n klu bleh,ada lg tak stock utk fcu ni ??

    ReplyDelete