Assalamualaikum dan Salam 1 FOG,
Bila kita berbicara mengenai tayar, sudah menjadi satu kemestian untuk kita bertanya beberapa soalan wajib. Antara soalan wajib adalah tayar apa yang tahan lama , sesuai digunakan dalam keadaan yang kita mahukan, saiz yang terbaik dan sebagainya.. Disini kami ingin kongsikan satu lagi hasil penulisan daripada Azlan mengenai jenis-jenis tayar yang berada dipasaran.
-Tayar Sport/Performance
Tayar ini memberikan cengkaman yang menakjubkan tetapi ia hanya boleh
bertahan selama 1,000 batu (1,600 km) atau kurang. Tayar jenis Cruiser
dan Sport Touring mempunyai keserasian antara cengkaman dan ketahanan
yang terbaik. Terdapat juga jenis tayar yang dibangunkan khusus untuk
perlumbaan. Tayar ini menawarkan tahap tertinggi dari segi sudut
cengkaman ketika di selekoh, kerana pada kebiasaan nya tayar ini hanya
“sedap” dan befungsi dengan baik pada suhu yang tinggi, penggunaan pada
jalan raya adalah tidak selamat kerana tayar jenis ini biasanya jika
tidak mencapai suhu optimum sebelum penunggang tiba di destinasi akan
menyebabkan hampir tiada cengkaman pada permukaan jalan raya sepanjang
perjalanan. Dalam situasi perlumbaan, tayar perlumbaan biasanya akan
dipanaskan sehingga mencapai suhu yang terbaik untuk tayar tersebut
dengan menggunakan alat pemanas tayar.Contoh tayar Pirelli Diablo Rosso
Corsa
- Sport Touring
Tayar ini amnya tidak digunakan untuk melayan selekoh, tetapi ia
digunakan untuk perjalan yang jauh iaitu di jalan yang lurus dan
panjang. Contoh tayar Bridgstone Battlax Bt-023 Sport Touring
-Tayar Sport Street
Tayar jenis ini biasa digunakan untuk pelumba
jalanan yang agrresif,dimana ia menghabiskan kebanyakan masa mereka
untuk melayan selekoh atas jalan raya awam seperti jalan selekoh ke
Genting Highland dan Cameron Highland yang mengasyikan. Namun tayar
jenis ini tidak mampu tahan lama, tetapi kebaikkan nya pula ia
mempunyai daya tarikan yang lebih baik ketika selekoh pada kelajuan
tinggi. Tayar Street dan Sport Street ini mempunyai cengkaman yang baik
untuk cuaca sejuk tetapi apabila dihangatkan terlalu banyak,
sebenarnya ia boleh kehilangan daya cengkaman ketika kenaikkan suhu
dalaman tayar melampau,namun ada juga tayar ini yang sesuai digunakan
untuk suhu panas seperti diMalaysia. Contoh nya tayar Avon 3d Ultra
Sport ia sesuai untuk semua cuaca.
-Tayar Track atau Tayar Slick
Tayar ini biasa digunakan ketika hari track atau perlumbaan seperti
event Aprila di Sepang. Tayar ini mungkin mempunyai lebih banyak bentuk
profil sedikit hamper seperti segi tiga, yang seterusnya memberikan
sentuhan patch yang lebih besar apabila tiba di selekoh,tayar jenis ini
tidak disyorkan untuk berada di jalan raya oleh pengilang, dan ia
diketahui mempunyai ketahanan yang lebih singkat apabila berada di
jalan raya. Disebabkan bentuk segitiga tayar ini, ia akan menjadikan
kelebihan apabila di selekoh namun menjadi kurang cengkaman di
pusat,ini menyebabkan tayar jenis ini menjadi rata lebih cepat atau
hilang bunga apabila digunakan di jalan raya untuk jangka masa yang
panjang dan apabila bunga pada tayar hilang lalu mereka akan kehilangan
hampir semua cengkaman dalam jalan raya yang basah. Tayar Slicks pula
dibuat dari sebatian getah yang lembut dan ia tidak menyediakan daya
cengkaman yang banyak seperti tayar jalan yang biasa sehingga ia
dihangatkan pada suhu dalaman yang lebih tinggi daripada tayar jalan
biasa. Kebanyakan penungang jalan raya tidak akan meletakkan jumlah
yang mencukupi pada geseran tayar untuk mengekalkan suhu optimum agar
tayar tidak licin, terutamanya di negara-negara sejuk dan pada musim
bunga.Contoh tayar ini adalah Dunlop Kr448 & Kr449 N-Tec Slicks dan
Dunlop D211GP-A N-Tec
- Tayar Off Road
Tayar ini mempunyai bentuk seperti bunga berbonjol-bonjol,dan ia
digunakan untuk memberi cengkaman maksimum pada keadaan berlumpur,
pasir, atau batu kelikir, tayar ini cenderung menjadi kurang stabil pada
permukaan berturap.Contoh tayar kategori ini M7312 Maxxcross SI
-Tayar Touring
Biasanya tayar jenis ini diperbuat daripada getah keras untuk
ketahanan yang lebih banyak. Ia mungkin akan bertahan lebih lama,
tetapi tayar ini cenderung untuk memberikan cengkaman yang baik
daripada tayar sport pada suhu operasi yang optimum. Tradeoff pada
permukaan tayar touring biasanya menawarkan lebih cengkaman pada suhu
yang lebih rendah, yang bermaksud mereka boleh atau lebih sesuai untuk
menunggang dalam keadaan panas,sejuk atau musim sejuk manakala tayar
sukan nya tidak boleh mencapai suhu operasi yang optimum.Contoh tayar
ini Bridgestone Battlax BT-021
Langkah Seterusnya??
Langkah seterusnya selepas membuat pilhan tayar yang di ingini ,anda
perlu lah melihat mengikut kegunaan pada motor,kita harus memilih size
yang sesuai mengikut rim motor kita, supaya tidak membuatkan kenderaan
kita menjadi berat apabila memilih tayar yang tidak sesuai, contoh nya
jika rim tayar kita
1- Rim 2.15 lebar size tayar yang sesuai adalah bersize 90-100 sahaja
2- Rim 2.50 lebar size tayar yang sesuai adalah bersize 100-120 sahaja
Apakah yang perlu kita tahu?
Didalam memilih tayar anda juga perlu tahu tarikh tayar tersebut
dikeluarkan,kerana tayar yang dikeluarkan serta disimpan dengan rapi
boleh bertahan dalam masa 4tahun tetapi jika ia tidak dijaga elok dengan
mendedahkan tayar kepada sinaran matahari tayar tersebut hanya mampu
bertahan dalam jangka masa 1tahun sahaja, dan kepada sesiapa yang biasa
membeli tayar secondhand perkara utama anda hendak lah melihat pada
tahun keluaran kemudian bibir tayar tersebut dan periksa jika ada
kebocoran itu amat penting serta kenal pasti tayar toreh atau tidak,ini
tidak bermaksud tayar toreh tidak boleh digunakan langsung,boleh
digunakan tetapi untuk tidak dalam jangka masa yang lama akibatnya akan
menyusahkan pelabagai pihak.
Dengan penerangan yang panjang lebar beserta contoh-contoh yang diberikan. Hopefully dapat membantu FOGgers semua dalam pemilihan tayar. Jadi jika terdapat sebarang kemusykilan, sila-sila share artikel ini kepada semua. Sekian, Wasalam.
RIDE WITH PASSION, UNITE WITH MISSION
credit to: Azlan Typerider
No comments:
Post a Comment